schmiedersikambodja.blogg.se

I denna blogg skriver jag om mina intryck under den tid jag och min familj bor i Phnom Penh.

En torsdag i Phnom Penh

Publicerad 2014-10-02 17:06:04 i Allmänt,

Vad gör ni en torsdag? Själv gick jag till gymet i morse, där jag brukar träffa en av mina svenska grannar, som också jobbar hemifrån eftersom hon skriver på sin avhandling. Fick lite tips av henne hur jag ska skriva fotnoter. Jag måste skicka in min första inlämningsuppgift på min kurs på måndag och jag är lite ringrostig i hur man skriver akademiska rapporter. Sedan åkte jag till marknaden och affären för att handla mat. Sieklim är ledig i två veckor och jag påmindes om hur mycket lättare det är att handla om man kan lite khmer. Jag kan INTE tillräckligt än. Då tar det tid att hitta alla grönsaker och frukter på marknaden och det är lättare att känna sig lurad. Jag har inte haft khmer lektion på et par veckor på grund av alla resor, men jag vill verkligen lära mig så att jag kan klara mig i affärerna. Resten av dagen satt jag med min läsning och min uppsats om social movements och min tes är att lokala konflikter som illegal logging i Kambodja endast går att stoppa om det blir en del av den stora miljörörelsen, och får större internationell publicitet. Hämtade barnen strax innan 3, men kom inte hem förrän 6. Det tar tid att vara mamma... Visst har inte minst asiaterna på skolan ofta sina chaufförer och nannys som hämtar barnen men jag vill ju se hur de har det, inte minst nu i början. Sedan är det en lyx att vi kan få hjälp av Sieklim de gånger när jag rest med Forum Syd eller när jag behöver hjälp när Russ reser. Barnen har börjat sina after school activities denna vecka, så Lisa hade dans i dag, Elias digital music recording och Daniel hade förstås cooking class. Det innebär att Lisa slutar 3 två dagar i veckan och killarna slutar kvart i fyra samma dagar. På tisdagar har Elias schack, Daniel forskarskola och Lisa tillverkning av kasperdockor. I dag åkte vi direkt till musikskolan efter skolhämtning, som började halv fem för alla tre. Elias har fått en ny trumlärare. Den här trevlige två meter långa engelsmannen måste vara längst i Kambodja och hälsade oss på svenska- det visade sig att han bott 18 år i Blekinge. Världen är liten och här träffar vi väldigt många intressanta människor. I kväll hade vi Mattias på middag, som är korttidskonsult från SCB i Örebro och här under tre veckor. Russ hade lagat curry när han var hemma på lunchen. I morgon ska jag till Forum Syd för att skriva kontrakt på extrajobbet jag ska göra för dem under hösten med att göra ett frågeformulär för case studies också måste jag bli färdig med inlämningsuppgiften. Nedan kommer några bilder från Phu Quoc och Mango Bay resort, som hela familjen gillade. En ovanligt lugn semester för att vara oss, men barnen älskade att snorkla och paddla kajak och bara hänga på stranden så det får bli mer sådant. Jag gillar det verkligen också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela