schmiedersikambodja.blogg.se

I denna blogg skriver jag om mina intryck under den tid jag och min familj bor i Phnom Penh.

Tillbaka i Phnom Penh

Publicerad 2014-09-25 17:39:07 i Allmänt,

Tillbaka i Phnom Penh efter Pchum Ben ledigheten, Kambodjas motsvarighet till All Helgona när kambodjanerna går till Pagodan i templen för att minnas sina förfäder och ge mat och andra offergåvor till munkarna. Många västerlänningar passar på att åka till kusten under denna ledighet .Vi åkte till kuststaden Kep i lördags. Vi bodde på Kep Lodge som är ett mysigt ställe precis intill nationalparken ( ja det finns sju små nationalparker i landet, resten av skogen är avverkad) också var vi och åt med våra tyska grannar och deras vänner och en svensk grannfamilj på Segelklubben, som är en populär restaurang med världens finaste läge vid havet. Där träffade vi flera andra grannar och bekanta, bland annat svenska ambassadören.. Många expats rör sig på samma ställen. Dagen efter tog vi oss till vietnamesiska ön Phu Quok via buss och taxi till vietnamesiska gränsen och sedan till vietnamesiska gränsstaden Ha Tien och sedan med färja i en och en halv timma till ön. Där blev vi upplockade av hotellets buss och åkte till Mango Bay Resort, via förskräckliga vägar. Mango Bay Resort är ett fantastiskt ställe vid havet i en gammal mangoodling med diskreta bungalows på ett ekohotell. Vi njöt av fint väder, fantastiska stränder, god mat och snorkling och att paddla kajak samt matlagningskurs en eftermiddag. Hotellet har hur mycket utrustning som helst att låna ut och det utnyttjade vi. Jag estade yoga i solnedgången och vår massageälskare Daniel njöt av fotmassage på deras spa. För killarna var det första gången att prova på riktig snorkling och de var fascinerade över alla färggranna fiskar de såg och hittade ett gammalt ankare, som de tyckte var riktigt spännande. Det får vi göra fler gånger Hotellet uppgraderade oss till en jättestor bungalow och vi njöt verkligen av detta. Ett ställe som vi gärna åker tillbaka till och kan rekommendera andra att åka till! I går tog vi oss tillbaka till Kep och bodde över en natt till på Kep Lodge. I morses gick vi upp innan frukost och promenerade ett par timmar i nationalparken. Härligt att kunna njuta av fin skog i Kambodja, även om detta är ett litet område. Sedan åkte vi tillbaka till Phnom Penh. I dag tog det bara två och en halv timme Jag kom tillbaka till Phnom Penh dagen innan vi åkte till Kep. Jag reste med Forum Syd till Kamphong Chnnang onsdag till fredag på fältresa onsdag till fredag. Det var lika intressant som föregående resa, men jag får berätta mer snart. Dags att sova. Russ har varit på sjukhuset hela kvällen med vår tyska granne och hennes tre-åriga dotter som fått lunginflammation medan hennes man är på jobbresa i Vietnam. Men det verkar OK vmed lilltjejen. Skönt att kunna hjälpa varandra.