schmiedersikambodja.blogg.se

I denna blogg skriver jag om mina intryck under den tid jag och min familj bor i Phnom Penh.

Söndag i Phnom Penh

Publicerad 2014-10-05 16:06:49 i Allmänt,

När jag läser igenom några inlägg låter allt så glättigt. Det är det förstås inte hela tiden. Utbudet av aktiviteter i staden är ändå begränsat och det kan kännas frustrerande, särskilt på helgen eller när alla andra jobbar. Att resa härifrån på ledigheter behövs för att "andas" och känna att man kommer ut lite. För mig som har svårare att ta det lugnt än resten av familjen hjälper det att träna. Så att träna bootcamp på lördag morgon är toppen för mig. Det är riktigt seriös träning som en nyinflyttad dansk i området bjuder på. Ingen chans att maska där inte. Också springer jag tre gånger i veckan. Eftersom vi går så lite här behövs det verkligen. Men jag tänkte cykla till Forum Syd i alla fall. I fredags var vi på Sunset cruise på Mekongfloden, som vi inte gjort tidigare. Det är bara en dryg timme vid 5 när solen börjar gå ner men det var jättefint, också att se Phnom Penh från ett annat håll och intressant alla plåtbostäder vid vattnet som man inte kommer så nära annars. Vi var ett gäng av grannarna som gjorde detta tillsammans och sedan gick vi på en spansk restaurang och åt tapas. Lisa sov över hos sin kompis för första gången efter detta. Inga problem när vi bor bara några hus från varandra. Ägnade lördagen åt min inlämningsuppgift. Var och åt middag på en ny hamburgerrestaurang med en grannfamilj. Våra barn gnäller över att vi går för mycket på restaurang. Lyxproblen. De är inte vara vid detta... När det är lika billigt att gå ut som att äta hemma lockar det onekligen. Och restaurangutbudet är stort. Killarna börjat äta mer khmermat, vilket är kul. De gillar inte bara springrolls utan även curry, som vi har börjat laga mer. I dag har killarna tränat med rockbandet och Elias var iväg och spelade fotboll med ett gäng killlar i klassen. Jag blir så glad när han vill göra något sådant. Han är fortfarande frustrerad över att de bara vill spela fotboll. Men jag pratade med en koreansk mamma i dag som sa att hennes son tycker likadant. Ska försöka få Elias att bjuda hem den killen. Gladast blev han när en av hans två bästa vänner hemma i Sverige, Elias N, ringde i dag. Även om det heter att de inte har läxor läser han minst en timme varje dag och pluggar stavning. Han har också lagt ner mycket jobb på en presentation han ska göra i veckan om hur dimma uppkommer.De har studerat väder ett par veckor och jag blev jätteimponerad när jag fick höra hans föredrag. Jag hade inte kunnat förklara det på engelska när jag var tio. Daniel verkar nöjd som vanligt. Svårt att komma ihåg att göra sina läxor, så vi får påminna och han vill helst bara vara inne och baka, så jag måste tvinga ut honom varje dag. Han är god vän med Daniel och Guillem som bor i området. De planerar nu för ett kafé nästa helg där de ska baka för alla grannar och spela musik... Elias brukar hänga på till slut också när de gör något. Russ var iväg och spelade innebandy i dag med ett gäng svenskar och flera andra. Han är väl ungefär lika glad i att spela innebandy som Elias i fotboll, men tycker det är kul att träffa andra expats. Eftersom han inte jobbar på ambassaden utan på en kambodjansk myndighet med företrädesvis kambodjaner träffar han inte så många expats genom jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela