schmiedersikambodja.blogg.se

I denna blogg skriver jag om mina intryck under den tid jag och min familj bor i Phnom Penh.

Möten i Tonlé Brati

Publicerad 2014-10-12 16:42:31 i Allmänt,

I dag gjorde vi en utflykt till Tonlé Bati, ett tempelområde från 1100-talet 30 kilometer söder om Phnom Penh tillsammans med vår driftiga granne Lena och hennes familj. Tempelområdet var en liten oas med stora träd och ruiner med flera intakta buddha figurer draperade i guldglänsiga tyger. Det var få turister där och ett stort gäng lokala kambodjaner hängde oss i hälarna. De ville sälja rökelse och lotusblommor för oss att offra till Budddha för god lycka och välstånd.En 15-årig flicka guidade oss glatt och hon berättade hur det var för henne att gå i templets skola. Målet för henne var att gå ur skolan och sedan flytta till Phnom Penh för att få jobb . Hon hade hittills aldrig varit där, trots att det bara är 30 kilometer. Hennes värld bestod alltså än så länge av tempelområdet och höjdpunkterna i livet hittillls var nog när turisterna gav henne någon dollar för guidning. Några sekunder efter att vi ätit en stor lunch med bland annat kyckling soppa, två friterade kycklingar och ris på en pråm i sjön Tonlé Bati var två små tjejer framme och började glatt äta våra rester. Det var kanske höjdpunkten på dagen för dem. För mig är ändå höjdpunkten de här mötena. När vi kommer utanför vår lilla skyddade bubbla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela