schmiedersikambodja.blogg.se

I denna blogg skriver jag om mina intryck under den tid jag och min familj bor i Phnom Penh.

Gott nytt år!

Publicerad 2015-01-23 07:08:00 i Allmänt,

Gott nytt år kära vänner och familj!
Nu har jag inte skrivit på väldigt länge. Det var så mycket i december, med studier, barn, jobb och besök. Nu publicerar jag vårt "julbrev" här, för att komma igång med bloggen igen.
Bättre sent än aldrig, eller hur! Gissa var vår kalkon på juldagen kom ifrån i år! Jo, importerad från Utah, USA till Kambodja. Vi avnjöt den tillsammans med mina föräldrar och min bror med familj, som besökte oss under julen.

Detta året startade väldigt bra. Russ åkte till Phnom Penh, Kambodja, i januari för att träffa folk på hans nya jobb och för att ordna bostad åt oss och skola för barnen. I april startade han sitt nya jobb som chief adviser- ett uppdrag som varar till och med december i år, 2015. Han är utlånad från SCB i ett SIDA finansierat projekt på Kambodjas statistiska myndighet, för att stötta dem med deras största undersökning. Jag fick tjänstledigt från mitt jobb i Sverige från juni, vilket var en lättnad.
Men innan flytten hann vi med en resa till Kenya. Det var min pappas sista uppdrag för Rotarys läkarbank. Han fyllde 75 år i mars, vilket är läkarbankens övre åldersgräns.Vi besökte mamma och pappa i Homa Bay vid Viktoriasjön under dryga två veckor och hann även med fantastiska safaris till Masai Maria och Lake Nakuru. Daniel, Russ och jag var också med Pappa på jobbet, på en dispensär långt från sjukhus. Pappa och hans kenyanska kollega -sjuksköterska - samt en HIV Aids-informatör undersökte och behandlade barn och vuxna, som ofta hade malaria och ibland HIV Aids. Vi träffade enastående människor och lärde oss massor. Elias, vårt enda blonda barn, blev behandlad som en filmstjärna...De afrikanska skolbarnen ville ta på hans hår och följde efter våra barn överallt. Lisa fick förstås en en afrikansk kompis som hon lekte med varje dag...
Resten av ledig tid under våren packade vi och slängde samt gav bort saker. Jag jobbade fram till slutet på maj. Mina föräldrar hjälpte mig med barnen efter att Russ åkt och även Russ styvfar Ken, jag kan verkligen rekommendera honom som barnflicka;) I juni kom Russ hem en vecka och vi flyttade tillsammans till Kambodja. Russ arbetade större delen av sommaren här, men vilken bra start vi fick! Vi bor i ett inhägnat radhusområde med pool och fin park/lekplats, relativt centralt i Phnom Penh. Dessutom har vi trevliga grannar från hela världen.
Elias (snart 11), Daniel (9) och Lisa (6) startade den brittiska skolan ICan i augusti. De trivs jättebra, även om det tog några månader innan de kom in i de nya rutinerna. Lisa hoppade direkt från svenska dagis in i tvåan här. Det var tufft, men nu både läser hon och skriver på engelska samt pratar obehindrat. Engelskan var inget problem för killarna, men skolan är mer utmanande här generellt samt även roligare, om ni frågar Elias. Barnen väljer fritidsaktiviteter på skolan. Elias ägnar sig åt schack, simning samt att göra film. Daniel har gått på matlagningskurs (big surprise...) samt slagverk. Lisa gör kasperdockor och i morgon ska hon börja fotbollsskola.

Under hösten fick jag, Nina, lite uppdrag for Forum Syd här. Jag har hjälpt dem med nya frågeformulär och mallar för deras fallstudier på engelska. Då fick jag följa med de kambodjanska kollegerna på flera fältresor i landet. Oj, vad lärorikt! Jag har också skrivit en artikel om en halvmara jag gjorde i Angkor Wat, för Svenska Dagbladet. Men huvudsakligen pluggar jag en jätteintressant kurs på distans- om kommunikation i utvecklingsländer. Russ trivs också på jobbet. Han jobbar nästan enbart med kambodjaner och är ganska ofta på fältresor i landet eller har utbildning för de kambodjanska kollegerna. Kambodjaner är försynta och generellt väldigt trevliga och vi har båda haft turen att få lära känna flera genom våra jobb. Kambodja är ju ett väldigt fattigt land med stora orättvisor och har mycket att kämpa emot, den enorma korruptionen bland annat. Men stämningen är god och hoppfull!

I december hjälpte jag, Nina, till att ordna ett luciaframträdande med alla svenska barn hos den svenska ambassadören- extra kul att Malin och Max besökte oss då och var med på detta. Elias och Daniel har också startat ett rockband tillsammans med några grannkillar. Just nu ligger de i hårdträning inför ett kommande framträdande på kinesiska nyårsfesten i vårt område... Lisa har fått två bästa vänner- Felix från Tyskland och Sofia som är svensk/spansk. Vi har ofta ett extra barn vid måltiderna - det är nästan som att bo i kollektiv!
På helger och ledigheter har vi rest en del i landet. I november åkte vi med Ken till Siem Reap, där det fantastiska tempelområdet Angkor Wat finns. Vi har också varit på kusten- i Sihanoukville och Kep. Efter julen åkte en vecka till Vietnam tillsammans med Ninas föräldrar och såg bland annat Saigon och Hue, det gav mersmak. Vi är väldigt tacksamma att vi fått den här möjligheten att bo i Asien ett tag. Nu ser vi fram emot nya besök från Sverige och USA i år. Hoppas ni också hade en skön ledighet! Vi kommer till Sverige i sommar och ser fram emot att träffa er då! Barnen längtar förstås efter sina vänner - men det är kul att de håller kontakten via skype och mejl!

Många kramar till er från oss, Nina, Russ, Elias, Daniel och Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela